Historie traktorů YANMAR

Půlstoletí s traktory YANMAR

Historie dvounápravových traktorů YANMAR s dieslovým motorem se započala v roce 1963. Významným milníkem pak bylo zahájení provozu v závodě Kinomoto v Kinomotocho, pref. Shiga, který byl vystavěn speciálně pro montáž traktorů.

Následující obrázky jsou výběrem nejdůležitějších modelů vivinutých a varáběných společností YANMAR.

1963 YM 12A 
První traktor Yanmar YM12A / 13A je vybaven horizontálním vodou chlazeným naftovým motorem

.

1968 YM 273
vertikální vodou chlazený dieselový motor se stal standardem traktoru.

1974 YM 1500D V 
V reakci na poptávku po trakci a zlepšení mobility při práci v rýžovém poli se objevuje první traktor s pohonem všech kol, který používá mechanický systém pohonu s kuželovým převodem.

1976 YM 3000

Je vybaven tříválcovým motorem se sníženým hlukem a vibracemi.

1976 YM 2210 
Převodovka s řazením bez použití spojky je představena v malém traktoru s cílem usnadnit řazení a zlepšit mobilitu. První inovativní technologie na světě vytvořená společnosti Yanmar. 

1982 YM 4220 
Poprvé vybaven posilovačem řízení. Zařízení pro snížení odporu řízení, pro práci s čelním nakladačem. Zvláště ve spojení s pohonem čtyř kol byl zesílený systém řízení velmi účinný. 
V reakci na poptávku po vyšší přesnosti zpracování půdy YANMAR vyvinul automatický nastavovací mechanismus hloubky pluhu a horizontální automatický řídicí mechanismus (UFO Matic) - nezávislé vyrovnávání nesených strojů.

1986 FX 42
První rychlozávěsné zařízení, umožňující sdružené připojení závěsu a hnacího hřídele PTO pro usnadnění agregace nesených strojů.

1987 FX 435 
Pro snížení poloměru otáčení v poli, bylo vyvinuto zařízení zvyšující rychlost předních kol - Bi-Speed. Určení ideálního poměru otáček předních a zadních kol a úhlu natočení předních kol pro spuštění zrychlení, které nepoškozuje pole při otáčení, představovalo dlouhý vývoj.

1989 F 535
První traktor s uzavřenou kabinou. Komfort při práci je stále častějším tématem - pohodlí jako v autě, klimatizace, poslech rádia...

Regulace otáček motoru F535, byla poprvé řízena elektronickým regulátorem namísto konvenčního mechanického. Zlepšené charakteristiky točivého momentu motoru při nízkých otáčkách a vysokém zatížení významně zvýšily výkon traktoru při práci v terénu. 

1995 CT 95
Plnohodnotný pásový traktor se zlepšenou ovladatelností s gumovými pásy řízený volantem. Vývoj motoru TNE, který dosahuje nízkých vibrací a hluku.

1996 US 46R

Vstup do třetího tisíciletí si žádá “environmentální výkon”. Kromě provozního výkonu je stále větší důraz kladen na šetrnost k životnímu prostředí. Pokračoval vývoj úsporného motoru. To je věk “Eco-Tora”, ekologický traktor. Motor Yanmar dosáhl vysoké účinnosti spalování a snížení emisí počítačem řízeným vstřikováním paliva.
Prvním modelem,  který byl vybaven ekologickým vznětovým motorem byl US 46R. Ve srovnání se stejným konvenčním modelem se zvýšila účinnost o 30 až 40% a spotřeba paliva klesla o 30 až 50%. Je možné ušetřit výkon, ušetřit čas a ušetřit palivo.

1996 AF 330 R

V návaznosti na vývoj Eco-Tora technologie přichází model AF330R v reakci na poptávku univerzálnosti po vývoji strojů o výkonu 30 koní nebo méně. Rychlost obdělávání je 1 až 1,4 krát vyšší než konvenční, což vede ke zlepšení účinnosti a snížení spotřeby paliva o 10 až 30%. 

1998 AF 660 
TNV přímé vstřikování eko-vznětového motoru, vícelamelová mokrá hydraulická spojka, elektromagnetický proporcionální regulační ventil, pohodlná kabina (nízké vibrace, nízká hlučnost, plně automatická klimatizace), atd. 

2006 EG782

Představena plynule proměnlivá převodovka HMT pro traktor řady EG700. Nový koncept stavby traktoru pak přináší hladký chod bez madměrného hluku a vibrací a bezstupňové řazení plynulou jízdu bez rázů a kolísání rychlosti.

2009 EG 441 

Vybaven první vysoce výkonnou bezstupňovou převodovkou I-HMT na světě. Vysoká účinnost I-HMT s další sníženou ztrátou výkonu oproti HMT, která kombinuje vynikající provozní vlastnosti s vysokou přenosovou účinností mechanického přenosu. Nová generace traktorů ve spojení se špičkovou moderní převodovkou dosáhla ještě nižší spotřeby paliva. Nová rámová konstrukce snižuje hluk a vibrace z motoru a dává vzniknout nejtiššímu traktoru ve své třídě.

2011 EG 105  
Přichází první polopásový traktor Yanmar. Přenáší vysokou hnací sílu a trakci bez prokluzu na měkkém terénu a svazích, a to při nízkém kontaktním tlaku, který nezatěžuje pole. Kromě toho byla zavedena funkce e-CONTROL, která automaticky řídí otáčky motoru a rychlost vozidla v závislosti na pracovní zátěži.

2015 YT 490

V roce 2013 byl představen koncept traktoru  jako symbol nového zemědělství podle vize Yanmar. O dva roky později začala sériová výroba nové řady YT. Byl přijat inovativní a originální "prvotřídní design" a barva karoserie byla kompletně přepracována jako "Premium červená", nová barva, která zdůrazňuje červený odstín, který je firemní barvou společnosti Yanmar. 

Pokud jde o funkčnost, vysoká účinnost plynulé převodovky zvyšuje účinnost. Nová prostorná kabina poskytuje mnohem více komfortu díky širokému výhledu a a velkorysému prostoru.

2016 YT 333 (2016 YT 347, 359 pro Evropský trh)

Středně velký traktor s objemem kabiny zvýšeným o 10% ve srovnání s konvenčním modelem (řada EG300 stejné velikosti). Komfortně řešený prostor kabiny snižuje únavu při dlouhé práci. Traktor získal Zlatou cenu "2016 Good Design Award“, kterou uděluje společnost Japan Design Promotion Association, Inc.

2016 YT 222 (2018 YT 235 pro Evropský trh)

Řada YT2 sleduje snadné používání drobnými zemědělci v hornatých oblastech. Pro Evropský trh se dodává s dvoupedálovou hydrostatickou převodovkou se třemi rozsahy. S příchodem série YT2 byla dokončena široká sestava modelů, kterou lze přizpůsobit od drobných zemědělců až po velké zemědělce či komunální nasazení.

 

Zdroj: www.yanmar.com